En glad Oberst på samfunnshuset

Ta en dose skakk country. Tilsett noen klyper av cowpunk, folk, pop, indie og rock, og vipps er du i det musikalske landskapet Conor Oberst beveger seg rundt i.

Han kan være vanskelig å få tak på, han kan være sær og han kan være introvert, men han er sjelden kjedelig – i alle fall ikke over lengre strekk.

En liten smakebit fra konserten på Rockefeller.

Vi har tidligere sett ham i en annen bandkonstellasjon på festivalen Governors Ball i New York – sykt bra, men Oberst så vettskremt ut på den store scenen – og på Rockefeller da han turnerte albumet Ruminations – lavmælt, stille, nesten sorgtungt – men vi har aldri sett ham så glad og sprudlende som på Rockefeller i går kveld.

Bøllegitarer og fluktstoler

Samarbeidet med Phoebe Bridgers i deres bandprosjekt Better Oblivion Community Center (ja, de klarte faktisk å komme opp med et såpass udda navn) ser ut til å ha gjort ham godt, og stemmene deres er som skapt for hverandre. Det musikalske landskapet er stort sett uforandret, men det virker som om de to gir hverandre energi, enten de hopper rundt i et øs av bøllegitarer eller de sitter i fluktstoler forrest på scenen og synger søtt til hverandre.

Og som vanlig med Conor Oberst på konsert er det dynamikk som gjelder. Det svinger fra det massive til det gjennomsiktige, fra det insisterende til det tilbakelente og forsiktige. På det beste er det vakkert og helt oppslukende, på det «verste» er det famlende og vanskelig å skjønne hva de egentlig vil. Men det er som nevnt sjeldent kjedelig – heller utfordrende.

Sitter inne med mer gull

Det skal bli interessant å se hvor langt Oberst vil strekke seg med dette bandet. Han har tidligere vært innom en rekke band og prosjekter (Bright Eyes, Monsters of Folk, Desaparecidos osv. osv.) i tillegg til sine egne soloutgivelser, og selv om han har bygget seg opp en katalog med fantastiske låter føles det fortsatt som om han sitter inne med mer gull. En låt som «Dylan Thomas» fra Better Oblivion Community Center foreløpig eneste plate viser i alle fall at han fortsatt kan. Og kanskje han får det ut sammen med Bridgers og de tre andre musikerne i Better Oblivion Community Center. Eller kanskje han bare finner noen andre musikere å leke med – igjen. Spennende blir det uansett.

Sjekk ut!

Frister det å finne ut mer om Conor Oberst anbefaler vi følgende låter fra hans karriere så langt: «To All The Lights In The Window», «Lover I Don’t Have To Love», Zigzagging Toward The Light», «If The Brakeman Turns My Way», «I Don’t Want To Die (In The Hospital)» og «Sausalito».  

View this post on Instagram

Better Oblivion Community Center (Photo by Nik Freitas)

A post shared by BetterOblivionCommunityCenter (@betteroblivioncommunitycenter) on

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *